Actuele Vraag: "Hoe effectief zijn sensibiliseringscampagnes?"

Door Rita Moors op 11 januari 2023

Hoeveel sensibiliseringscampagnes zag u het afgelopen jaar? Campagnes die mensen aansporen minder te roken, gezonder te eten of reddingsstroken te vormen – we kennen er vele, maar aan hun doeltreffendheid wordt nogal eens getwijfeld. Vlaams parlementslid Rita Moors (N-VA) ondervroeg minister van Mobiliteit Lydia Peeters over de effectiviteit van sensibiliseringscampagnes, naar aanleiding van de zoveelste nieuwe campagne om de reddingsstrook bekender te maken.

Reddingsstrook

Sinds 1 oktober 2020 verplicht is om bij filevorming een reddingsstrook te vormen. Dat wil zeggen dat bij vertraagd verkeer alle voertuigen op de linkerrijstrook zich zo veel mogelijk links dienen te houden en al de rest zo veel mogelijk naar rechts moet uitwijken. Dat is verplicht op alle wegen met twee rijstroken of meer. Zo kunnen we ervoor zorgen dat prioritaire voertuigen altijd een vrije doorgang hebben. Wanneer hulpdiensten sneller ter plaatse zijn, stijgen de overlevingskansen van mensen die betrokken zijn bij een ongeval en zal de rijweg sneller vrijgegeven worden waardoor files sneller opgelost worden.

Uit een enquête van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blijkt nu dat een derde van de autobestuurders nog steeds niet weet wat een reddingsstrook is. Dat meer dan twee jaar na de invoering en na verschillende sensibiliseringscampagnes. 

Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors: “Een goede sensibiliseringscampagne moet de aandacht trekken, maar ook doen nadenken en een gedragsverandering teweeg brengen. We onderschatten vaak de impact van een goede sensibiliseringscampagne. In het geval van de reddingsstrook, kan het het verschil maken tussen leven en dood. Ik hoop dat we vandaag lessen kunnen leren, zodat de sensibiliseringscampagnes van morgen zo effectief mogelijk kunnen zijn.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is