Lijsttrekker kieskring Tongeren, provincie Limburg
Kruimelpad
Rita Moors roept lokale besturen op: “Geef gewijzigde verkeersborden of -situaties door aan de verkeersbordendatabank”
Alleen dan kunnen navigatiesystemen correct werken
Nietsvermoedende bestuurders die vertrouwen op hun navigatiesysteem, komen soms in situaties terecht waar ze een overtreding begaan omdat de informatie uit het navigatiesysteem niet up-to-date is. Reden hiervoor is dat lokale besturen niet alle gewijzigde verkeerssituaties correct doorgeven: bepaalde wijzigingen worden ingevoerd in de verkeersbordendatabank, andere komen in de IRGN-databank terecht. Andere wijzigingen worden helemaal niet doorgegeven. “Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken”, waarschuwt Vlaams Parlementslid Rita Moors (N-VA).
Steden en gemeenten zijn niet verplicht om gewijzigde verkeersborden of -situaties in te geven in de databank en omdat ze het vaak manueel moeten doen, laten de kleinere lokale besturen het vaak achterwege. Er zijn maar een aantal grotere steden die werken met geautomatiseerde systemen. Het resultaat hiervan is dat weggebruikers die gebruik maken van navigatiesystemen, soms op de verkeerde informatie vertrouwen.
In een reactie liet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters optekenen dat de problemen tegen 2025 van de baan zouden moeten zijn. Tegen dan moet de IRGN gekoppeld zijn aan de verkeersbordendatabank.
“Het is zeker een goed idee om de IRGN-databank en de verkeersbordendatabank te koppelen. Hoe sneller dat gebeurd hoe beter natuurlijk”, aldus Moors. “Verkeersveiligheid is een cruciale pijler in onze samenleving en het is van het grootste belang dat weggebruikers kunnen vertrouwen op accurate en actuele informatie. We moeten streven naar een toekomst waarin elke weggebruiker veilig en met vertrouwen de weg op kan.”