Lijsttrekker kieskring Tongeren, provincie Limburg
Kruimelpad
Vlaams parlementslid Rita Moors (N-VA) waarschuwt eigenaars van Tesla model 3 die naar de autokeuring moeten
Eigenaars van een Tesla model 3 passen maar beter op wanneer ze hun wagen bij de autokeuring aanbieden. Bij dit type Tesla zit het chassisnummernummer van de wagen namelijk verdoken in de bekleding onder de gordel van de B-pilaar. Daardoor moet de bekleding worden uitgebroken vooraleer de keuring kan gebeuren. Hallucinant, maar na een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors (N-VA) aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) blijkt het de bittere werkelijkheid.
Oud-Kamerlid voor de N-VA An Capoen bond de kat de bel aan op Twitter. Capoen begaf zich met haar Tesla Model 3 naar de autokeuring, waar haar auto werd afgekeurd omdat het chassisnummer van de wagen niet kon worden afgelezen.
Chassisnummer
“Het chassisnummer is speciaal ingewerkt in de voorruit om gemakkelijk afleesbaar te zijn. Bovendien is het ook te vinden in de software van de wagen en via de app op de telefoon. Het chassisnummer onder de bekleding van de B-pilaar is echter de enige die in metaal gestempeld is en die de autokeuringscentra willen aanvaarden. Dat betekent dus dat de bekleding van de wagen moet worden verwijderd”, aldus Moors.
Wat nu?
Eigenaars van een Tesla Model 3 die naar de autokeuring gaan krijgen een voorlopige keuring voor 3 maanden en dienen hun wagen daarna terug aan te bieden met hun B pilaar ontmanteld.
Moors: “Tesla zou voorlopig alle eigenaars aanraden contact op te nemen alvorens naar de keuring te gaan. Vervolgens zouden ze aanbieden om de bekleding er af te halen en terug op te zetten. Het zijn vooral de eerste ladingen van de Tesla Model 3 die gemaakt zijn in de USA die na vier jaar eigenaarschap dus jaarlijks geconfronteerd zullen worden met deze omslachtige handelingen. Tenzij de eigenaars ervoor kiezen om de bekleding zelf te ontmantelen, met alle risico op schade van dien.”
“Een andere mogelijke oplossing zou kunnen zijn om het chassisnummer op een duidelijk zichtbare en gemakkelijke plaats te laten herinslaan, mits de voertuigfabrikant of zijn mandataris een attest voor het herinslaan van het chassisnummer aanlevert”, aldus Moors.